Doprava v Christchurch
Na chvíli opustíme cestování po Novém Zélandu a podíváme se, jak je to s dopravou ve městě, kde trávíme většinu našeho času. Christchurch je poměrně progresivní město, co se týká podpory alternativních, nebo spíše k životnímu prostředí přátelským druhům dopravy. V prvé řadě je třeba zmínit, že Nový Zéland je velmi automobilová země, železnic je tady pomálu a pokud nemáte auto, tak jako jedinou možností k meziměstskému cestování se nabízí autobus nebo letadlo, obojí poměrně drahé (ve srovnání s autem), anebo autostop. Co se týká dopravy ve městech, každé město má možnost si vytvořit vlastí "normy", takže cyklopruhy jsou někde zelené, někde červené, někde nejsou vůbec, někde propagují MHD, někde výstavbu nových silnic, někde se staví okružní křižovatky,někde světelně řízené atd.
Já již několik měsíců pracuju ve firmě Traffix (www.traffix.co.nz), malé dopravně -inženýrské firmě o 3 pracovnících, takže mám možnost se této problematice docela věnovat. Zabýváme se hlavně navrhováním cyklistických pruhů a stezek a upřednostňování městské autobusové dopravy.
Nejpohodlnějším a nejrychlejším způsobem dopravy v Christchurch je kolo. My máme momentálně k dispozici 3, jedno půjčené od Mišky, jedno naše vlastní a jedno Hooda. Cyklostezky jsou téměř všude, automobilisté jsou poměrně ohleduplní. Cyklopruhy jsou zde červené, šířka od 1.3 do 1.9 metru v závislosti na tom, kolem čeho jsou vedeny. Je zde také mnoho společných stezech pro chodce a cyklisty. Na druhou stranu je třeba zmínit, že chodci nemají na přechodech přednost (a klasické přechody tady ani moc nejsou, spíše místa, kde je přecházení usnadněno nějakým stavebním opatřením). Hodně křižovatek je tady světelně řízených, ale najdeme zde i mnoho okružních křižovatek. Super jsou světelně řízené přejezdy pro cyklisty, kde vám hned naskakuje zelená díky detektorům. Na druhou stranu je tady hodně ulic zbytečně širokých, jezdí tady hafo mladých kokotů ve vytuněných autech a na kolo musíte mít povinně přilbu. Ale pokud bych to shrnul. když má člověk kolo a práci do půl hodiny jízdy, tak je to naprosto super...Ať žije Brno. A na závěr pár fotek
Foto 1 - zrcadlo na "křižovatce" cyklostezek a chodníků v Hagley Park
Foto 2 - docela povedená malá okružní křižovatka
Foto 3 - místo přecházení dětí na jejich cestě do školy
Foto 4 - lokální zúžení pro Evropana absurdně široké ulice v obytné čtvrti
Foto 5 - jiný způsob zúžení
Foto 6 - cyklopruh na světelně řízené křižovatce ulic Fendalton a Glandovey (my bydlíme asi 300m vlevo od této křižovatky)
Foto 7 - místo na přecházení čtyřpruhové komunikace - Fendalton Road
Foto 8 - zastávka MHD a vedení cyklopruhu
Foto 9 - zpomalovací prahy v obytné čtvrti, v Evropě již nepříliš používaný způsob zpomaleni automobilů
Foto 10 - miniokružní křižovatka
tak zatím ahoj
2 Comments:
"hafo mladých kokotů"?
jo jo, tady se může řídit od 16, a oblíbená zábava těchto týpku je prostě tůrovat vytuněné japonské ojetiny
PP
Post a Comment
<< Home